SKŁADOWANIE GAŁĘZI POCHODZĄCYCH Z TERENU DZIAŁEK
Zarząd ROD „URSYNÓW” informuje, że od 1 października 2019 r. gałęzie można składować w następujących miejscach:
- na działce 182;
- przy fosie, naprzeciwko działki 58-59; 67-68; 193;
- przy działce 96;
- przy ogrodzeniu zewnętrznym ogrodu – naprzeciwko działki 265;
- przy działce 275.
Składowanie gałęzi w innych miejscach jest zabronione. W przypadku stwierdzenia występowania dzikich składowisk działkowcy, przy których działkach one powstały obligowani będą przez Zarząd do ich uprzątnięcia – utrzymanie alejki przylegającej do działki w należytym porządku wynika z regulaminu ROD i jest obowiązkiem działkowca. Jednocześnie przypominamy o zakazie składowania i ukrywania pod gałęziami odpadów komunalnych, budowlanych, liści itp., gdyż takie postępowanie niektórych działkowców zwiększa koszty zrębkowania i zmusi to Zarząd do wynajęcia kolejnej firmy, która usunie odpady z terenu wspólnego. Takie postępowanie nie pozostanie bez wpływu na wysokość opłaty ogrodowej w kolejnym roku. Data zakończenia składowania gałęzi i rozpoczęcia zrębkowania zostanie podana w późniejszym terminie.
Szanowni Działkowcy,
wielu z Was zastanawiało się dlaczego z eksploatacji wyłączono tzw. toalety „austriackie”, a w ich miejsce wprowadzono do użytkowania toalety typu TOI – poniżej wyjaśniamy tę sprawę.
Zgodnie z obietnicą złożoną na Walnym Zebraniu (kwiecień 2019 r.), jeszcze w kwietniu br. Zarząd podjął działania, których celem było uzyskanie zgody na legalne wykorzystywania wody ze studni ogrodowej do celów komunalnych (zgodnie z pozwoleniem wodę możemy wykorzystywać tylko i wyłącznie do nawodnień upraw działkowych). Wykorzystywanie jej wody do celów komunalnych (np. w toaletach) mogło doprowadzić do nałożenia na ogród kar pieniężnych oraz cofnięcia pozwolenia wodnego – skutek brak wody w ogrodzie w okresie letnim. W związku z tymi zagrożeniami Zarząd podjął działania w celu zapewnienia legalnego wykorzystywania w toaletach wody ze studni ogrodowej (w toaletach zamontowano liczniki pomiaru wody oraz rozpoczęto przygotowanie dokumentacji do rozszerzenia pozwolenia wodno-prawnego – woda na cele komunalne).
Podjęte w tej sprawie czynności zostały przerwane, bowiem napotkano na kolejną – poważniejszą – przeszkodę. Mianowicie, pomimo włożonego wysiłku Zarząd nie odnalazł dokumentów oraz nie uzyskał informacji wskazujących, że posadowienie toalet oraz wkopanie szamba, czyli rozpoczęcie robót budowlanych zgłoszono do właściwego organu administracji architektoniczno-budowlanej.
Wyjaśnić w tym miejscu należy, że zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 3a oraz art. 30 ust. 1 pkt 1 ustawy prawo budowlane, budowa zbiorników bezodpływowych na nieczystości ciekłe o pojemności do 10m3 nie wymaga pozwolenia na budowę, lecz zgłoszenia tego faktu właściwemu organowi administracji architektoniczno-budowlanej (zgłoszenie powinno zawierać: rodzaj, zakres i sposób wykonywania robót oraz termin ich rozpoczęcia).
Do przedmiotowego zgłoszenia należało także złożyć oświadczenie (pod groźbą kary) o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane – ogród prawa do gruntu nie posiada z winy (bezczynności) Prezydenta m.st. Warszawy, który pomimo upływu już tylu lat nie wydał stosownej decyzji. A warunkiem legalnego procesu inwestycyjnego (budowy toalet) było posiadanie przez inwestora prawa do dysponowania nieruchomością. Pomijamy tu kwestie techniczne (chociażby brak atestów na zbiorniki na nieczystości ciekłe).
Zgłoszenia, o którym mowa powyżej należało dokonać przed terminem zamierzonego rozpoczęcia robót budowlanych. Organ administracji architektoniczno-budowlanej, w terminie 21 dni od dnia doręczenia zgłoszenia, może, w drodze decyzji, wnieść sprzeciw. Do wykonywania robót budowlanych można przystąpić tylko wówczas, jeżeli organ administracji architektoniczno-budowlanej nie wniósł sprzeciwu w tym terminie.
W związku ze stwierdzonymi brakami formalno-prawnymi z użytku wyłączono toalety, których legalność posadowienia budziła poważne wątpliwości, a tym samym w przypadku kontroli zachodziło ryzyko nałożenia na ogród kar, nie wykluczona była także kontrola w tym zakresie we wszystkich altanach (wiosną tego roku kontrolę posiadania toalety pracownik Urzędu Gminy przeprowadził w altanie w pobliżu fosy).
Szanowni Działkowcy, w celu dochowania należytej staranności i wyeliminowania wszelkich wątpliwości w zakresie opisanych spraw formalno-prawnych, w czerwcu br., Zarząd ROD “URSYNÓW” skierował w tej sprawie zapytanie do Urzędu Gminy Ursynów – odpowiedź Wydziału Architektury i Budownictwa dla Dzielnicy Ursynów – w załączeniu.
Przedmiotową informację przekazujemy Państwu celem wyjaśnienia dlaczego nadal korzystamy i będziemy korzystać z toalet TOI (do czasu spełnienia wymogów formalnych ze zgłoszeniem inwestycji). Wszelkie inne toalety w ogrodzie – jeżeli takie istnieją – są nielegalne.
Szanowni Państwo, w obliczu zagrożenia likwidacji naszego ogrodu i przekazania tego terenu na cele budowlane, Zarząd ROD systematycznie będzie dążył do wyeliminowania w ogrodzie „przedsięwzięć”, które naruszają przepisy powszechnie obowiązujące. Celem tych działań jest wyeliminowanie zachowań, które mogłyby zostać skutecznie wykorzystane przez developera w celu pokazania ogrodu z negatywnej strony, za pomocą czarnego piaru. A przecież wystarczy przejść się po ogrodzie żeby stwierdzić, że niektórzy działkowcy na bieżąco dostarczają developerowi takich argumentów.
Ponownie podkreślamy, że tylko zadbane i poprawnie z punktu formalno-prawnego funkcjonujące działki mają szansę na przetrwanie – a jak jest ? każdy widzi.