Informujemy, że po przeanalizowaniu zapisów projektu ustawy „śmieciowej” Zarząd ROD przesłał swoje stanowisko w tej sprawie do jednostki krajowej PZD, w celu podjęcia skutecznych działań i doprowadzenia do zmiany niekorzystnych dla nas rozwiązań. Szczególną uwagę zwróciliśmy na zapis dotyczący ponownego „włączenia ROD –z urzędu – do miejskiego systemu odbioru odpadów „.
Z dotychczasowych naszych doświadczeń wynika, że firma wybrana przez „miasto” nie radzi sobie ze zbyt dużą liczbą podmiotów do obsługi, co przekłada się na brak kontaktu i kreatywności w zakresie jakiejkolwiek współpracy. Na przykład zmiana liczby pojemników w miejscach zbierania odpadów, to konieczność złożenia w urzędzie kolejnej deklaracji i oczekiwania na realizację, co trwa około 1 miesiąca – horror – my potrzebujemy reakcji natychmiastowej, żeby pozbyć się odpadów. Bo są takie tygodnie, czy też dni, kiedy działkowcy częściej korzystają z działek i wówczas powstają odpady w większej ilości – trzeba coś z tym wówczas zrobić.
Firma wybrana przez „miasto” pobiera należności niezależnie, czy usługę wykona, czy też nie. To po naszej stronie leży obowiązek dowiedzenia, że usługi nie wykonano z winy firmy. Mamy już doświadczenia, które wskazują jak operator miejski zręcznie usiłuje na ogród przerzucić winę za brak odbioru odpadów.
Aktualnie w Samorządowym Kolegium Odwoławczym trwa procedura odwoławcza – Zarząd zaskarżył naliczone w 2020 r. należności za rzekomy odbiór odpadów.
Pozostałe zgłoszone przez nas sprawy, dotyczyły cen pojemników i worków na odpady, segregacji odpadów i kar za naruszanie tych przepisów, zagospodarowywania bioodpadów poprzez kompostowanie.
===================