Altana na działce ROD
W związku z pytaniami zgłaszanymi przez działkowców (m.in. podczas dyżuru Zarządu w dniu 4.05.2019 r.), dotyczącymi procedowania spraw związanych z budową, rozbudową i posadowieniem altany na działce ROD, przedstawiamy stan prawny obowiązujący w przedmiotowym zakresie i wynikające stąd powinności Zarządu ROD.
1. Altana działkowa (podstawa: art. 2 ust. 9a ustawy z dnia 13 grudnia 2013 r. o rodzinnych ogrodach działkowych).
Wolno stojący budynek rekreacyjno-wypoczynkowy lub inny obiekt budowlany spełniający taką funkcję, położony na terenie działki w rodzinnym ogrodzie działkowym, o powierzchni zabudowy do 35m2 oraz o wysokości do 5m przy dachach stromych i do 4m przy dachach płaskich, przy czym do powierzchni zabudowy nie wlicza się tarasu, werandy lub ganku, o ile ich łączna powierzchnia nie przekracza 12m2
Odległość altany działkowej od granic działki nie może być mniejsza niż 3 metry. W przypadku niemożności spełnienia tego warunku ze względu na ukształtowanie działki, postanowienie ust. 6 stosuje się odpowiednio.(§ 44 ust. 5 regulaminu ROD).
2. Na terenie działki nie może znajdować się:
- altana działkowa niespełniająca wymagań określonych w art. 2 pkt 9a;
- obiekt gospodarczy o powierzchni zabudowy przekraczającej 35 m2 oraz o wysokości przekraczającej 5m przy dachach stromych i 4m przy dachach płaskich.
- W przypadku powzięcia informacji, że na terenie działki wybudowano, nadbudowano lub rozbudowano altanę działkową lub inny obiekt z naruszeniem przepisów prawa, stowarzyszenie ogrodowe zgłasza naruszenie do właściwego organu administracji publicznej. Naruszenie stwierdzone przez właściwy organ administracji publicznej stanowi podstawę do rozwiązania umowy w trybie określonym wart. 36 ust. 3 ustawy (podstawa art. 13 ust. 1-3 ustawy).
Działkowiec może wystąpić do właściwego organu nadzoru budowlanego z wnioskiem o wydanie zaświadczenia potwierdzającego zgodność wybudowanej altany działkowej z wymaganiami określonymi wart.2 pkt 9a (podstawa art. 13a ust. 1 ustawy).
W razie wygaśnięcia prawa do działki, działkowcowi przysługuje wynagrodzenie za znajdujące się na działce nasadzenia, urządzenia i obiekty stanowiące jego własność. Wynagrodzenie nie przysługuje za nasadzenia, urządzenia i obiekty wykonane niezgodnie z prawem (podstawa art. 42 ust. 1 ustawy).
Prawo do działki w ROD wygasa (podstawa § 83 ust. 1 statutu PZD) z chwilą:
- rozwiązania umowy za zgodą obu stron albo upływu terminu wypowiedzenia;
- śmierci działkowca, o ile ustawa nie stanowi inaczej;
- likwidacji części ROD, na której znajduje się działka;
- likwidacji ROD;
- w innych przypadkach przewidzianych w ustawie.
Budowa lub rozbudowa altany działkowej (podstawa § 45 regulaminu ROD)
- Działkowiec obowiązany jest zawiadomić na piśmie zarząd ROD o zamiarze budowy, nadbudowy lub rozbudowy altany działkowej, załączając rysunek uwzględniający jej powierzchnię zabudowy i wysokość oraz usytuowanie względem granic działki zgodnie z wymogami określonymi w § 44.
- Zarząd ROD sprawuje nadzór w zakresie realizacji wymogów określonych w § 44. W ramach tego nadzoru zarząd ROD sprawdza również, czy altana działkowa jest zgodna z zawiadomieniem, o którym mowa w ust. 1. Postanowienie § 74 stosuje się odpowiednio.
- Na działkowcu spoczywa odpowiedzialność za właściwe usytuowanie altany działkowej i jej budowę, nadbudowę lub rozbudowę zgodnie z wymogami przewidzianymi w regulaminie ROD i przepisach powszechnie obowiązujących.
Skutki naruszeń zasad dotyczących altan (podstawa § 46 regulaminu ROD)
Zarząd ROD nakazuje działkowcowi wstrzymanie budowy, nadbudowy lub rozbudowy altany działkowej w przypadku zaistnienia przesłanek uzasadniających podejrzenie naruszenia przepisów regulaminu.
W przypadku stwierdzenia przez zarząd ROD budowy, nadbudowy lub rozbudowy altany działkowej z naruszeniem przepisów regulaminu, działkowiec zobowiązany jest do usunięcia nieprawidłowości, a nawet do rozebrania budowanej lub rozbudowywanej altany działkowej, jeśli naruszenia nie mogą zostać usunięte w inny sposób.
W przypadku powzięcia informacji, że na terenie działki wybudowano, nadbudowano lub rozbudowano altanę działkową lub inny obiekt z naruszeniem przepisów prawa, zarząd ROD, w imieniu PZD, zgłasza naruszenie do właściwego organu administracji publicznej.
Jednocześnie Zarząd ROD informuje, że w przeszłości ROD były przedmiotem kontroli, prowadzonej przez Inspektoraty Nadzoru Budowlanego, których celem było sprawdzenie zgodności parametrów postawionych altan z obowiązującymi przepisami. Inicjatorem była Najwyższa Izba Kontroli, która zwróciła się do Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego o przeprowadzenie ich w 8 miastach Polski.
Terminy dyżurów członków Zarządu w biurze Ogrodu
Poniżej prezentujemy terminy oraz godziny dyżurów członków Zarządu ROD „URSYNÓW” w świetlicy Ogrodu w miesiącach: maj i czerwiec 2019 r.
-
maj: 4, 18, 25
-
czerwiec: 8 i 29
Dyżury w godzinach 10.00 – 11.00
Jednocześnie informujemy, że wszelkie sprawy działkowcy mogą zgłaszać za pośrednictwem poczty internetowej zarząd@rodursynów.pl lub skrzynki na korespondencję, umieszczonej na budynku świetlicy.
Na fotografiach przedstawiono skutek porządkowania 2 działek przy tzw. domkach, przeprowadzonego przez firmę zewnętrzną. Przy takiej formule działania, w kolejnych okresach ciężko będzie utrzymać dotychczasowe wysokości opłat.